“”

Welcome On Mobius

Mobius was created by professionnal coders and passionate people.

We made all the best only for you, to enjoy great features and design quality. Mobius was build in order to reach a pixel perfect layout.

Mobius includes exclusive features such as the Themeone Slider, Themeone Shorcode Generator and Mobius Grid Generator.

Our Skills

WordPress90%
Design/Graphics75%
HTML/CSS/jQuery100%
Support/Updates80%

Employer Branding

By advanantwerpen 1 maand agoNo Comments
Home  /  MKB  /  Employer Branding

Employer Branding

antwoord op een krappe arbeidsmarkt

Het is de grote uitdaging van steeds meer bedrijven: het vinden van nieuwe goeie medewerkers. Het tekort aan mensen zorgt voor steeds grotere problemen; de kwaliteit van de dienstverlening komt onder druk te staan, klanten worden teleurgesteld en ontevreden, groeikansen kunnen niet benut worden en last but not least neemt de druk op bestaande medewerkers fors toe, met alle risico’s en gevolgen van dien. Niet vreemd dus dat bedrijven alles uit de kast halen om onder de aandacht van potentiele medewerkers te komen en nieuwe medewerkers over de streep te trekken. Kosten nog moeite worden gespaard: creatieve wervingscampagnes met prachtige beloftes worden ontwikkeld, schitterende “werken bij” pagina’s worden opgetuigd, recruiters worden in dienst of in de arm genomen, medewerkers van collega’s worden actief benaderd, en er worden forse bonussen betaald aan medewerkers die een nieuwe werknemer aanbrengen. Toch zijn de resultaten van al die inspanning vaak teleurstellend. Niet zelden blijkt het binnenhalen van “de minst slechte kandidaat” het hoogst haalbare of blijven vacatures open staan. Wat blijkt: met mooie praatjes en een flitsende wervingscampagne word je nog geen aantrekkelijke werkgever voor de beste mensen in de markt. Maar als dat allemaal niet werkt: wat dan wel?

Employer branding
Net zoals het bouwen van een sterk merk veel verder gaat dan een reclamecampagne, gaat het bouwen van een sterk werkgeversmerk ( employer branding ) veel verder dan arbeidsmarktcommunicatie. Arbeidsmarktcommunicatie is eigenlijk pas de laatste schakel. Eerst moet de basis op orde zijn. Bij het werven van nieuwe medewerkers moet je je  bedrijf ‘verkopen’ als interessante werkgever. Dan is het goed om je vooraf te bedenken wat je precies te verkopen hebt, wat jou zo aantrekkelijk maakt en nog belangrijker, waarom potentiele medewerkers dat zouden moeten geloven.

More than a job
De basis van een sterk werkgeversmerk is het bedrijfs-DNA. Wie je als bedrijf bent en waar je als bedrijf voor staat, speelt een doorslaggevende rol bij de keuze van werknemers voor een nieuwe werkgever. Werknemers ( zeker de steeds groter en belangrijker wordende groep millennials ) kiezen steeds nadrukkelijker voor organisaties die duidelijk zijn over hun drijfveren, waarden, ambities en aspiraties en beschikken over een inspirerend gemeenschappelijk doel waarmee medewerkers zich kunnen vereenzelvigen. Zij willen niet alleen een job met een salaris: ze willen van betekenis zijn en bijdragen aan een mooiere wereld.

Van belofte naar bewijs
A brand is what people say about you when you’re not in the room” aldus Jeff Bezos van Amazon. Dat geldt ook voor jouw werkgeversmerk. Uiteindelijk gaat Employer branding dus over reputatie en dus over wat je als werkgever presteert bij je huidige werknemers. Voordat je jezelf verkoopt als “great place to work” is het zaak dat je dat ook werkelijk bent. Is jouw EVP ( Employee Value Proposition ) wel zo interessant en onderscheidend en sluit die aan bij wat medewerkers belangrijk vinden? Is de werkelijkheid in de praktijk ( Employee Experience ) wel in lijn met waar je voor staat en wat je belooft. Is het wel zo leuk om bij je te werken, is alles wel zo goed geregeld? Het heeft niet zoveel zin om veel geld uit te geven aan arbeidsmarktcommunicatie als jouw employee value propositie en jouw employee experience niet op orde zijn.

Jouw werkgeversmerk is “de optelsom van duizenden kleine gebaren”. Alles wat je als bedrijf doet, zegt en laat zien bepaalt jouw imago en reputatie op de arbeidsmarkt. En dus gaat Employer Branding vooral over het managen van de complete employee experience. Van de allereerste indruk op LinkedIn tot en met het sollicitatiegesprek, van de onboarding tot en met het moment dat je afscheid van elkaar neemt. En dus gaat Employer Branding zeker niet alleen over het werven van nieuwe medewerkers, maar eerst en vooral over het optimaliseren van jouw performance aan huidige medewerkers.

Ook op zoek naar goede mensen? Start branding!

Categories:
  MKBRETAIL
dit bericht is 0 keer gedeeld
 000
About

 advanantwerpen

  (20 articles)

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet worden gepubliceerd.