
Generatiekloof
Over nieuwe generaties en oude marketing
Hoe kom ik aan nieuwe klanten? Dat is de golden question van iedere retailer.
Vroeger was dat niet zo moeilijk: tijdens de vette jaren liepen de winkelstraten vol met gretige en kooplustige babyboomers. De contant gemaakte overwaarde van hun huis brandde in hun zakken en dus was een beetje knappe etalage of een uitnodigend stoepbord genoeg om ze naar binnen te lokken en ze te verleiden tot aankoop. Als het even wat minder was, zette je een opvallende, schreeuwerige advertentie in de krant ( ja, babyboomers lazen kranten ) en diezelfde dag nog stond je winkel vol met hebberige klanten. De omzet “klotste” in die tijd tegen de plinten van uw winkel omhoog: het kon niet op.
Als u uw klanten al die jaren een beetje netjes en goed hebt behandeld, dan behoren waarschijnlijk de meeste van die babyboomers nog steeds tot uw klantenkring. Maar alleen van trouwe babyboomers kan uw winkel helaas niet bestaan; iedere winkel heeft aanwas van nieuwe klanten nodig om zijn omzet op peil te houden, of liever nog, te laten groeien.
Die benodigde aanwas van nieuwe klanten moet voor een steeds groter gedeelte komen van “nieuwe” consumenten uit de generaties “Y” en “Z” ( geboren na 1980, resp. 2000) Generaties die compleet anders denken en doen dan onze trouwe babyboomers.
Ze zijn opgegroeid met internet en de mobiele telefoon. Social media zoals What’s App, Snapchat en Instagram vormen bijna letterlijk hun lifeline. Alles moet snel, kort en liefst met (bewegend) beeld. Alles wat niet interessant is of lijkt, wordt genadeloos genegeerd. Het mag al helemaal niet commercieel zijn, want commerciële praatjes vertrouwen ze voor geen meter. Geholpen door de techniek bepalen ze zelf wat ze, wanneer en op welke manier kijken of lezen. Kranten, folders en zelfs e-mailingen passen niet meer in dat plaatje.
Een ding is zeker: op de oude manier gaat u de nieuwe generaties dus niet over de vloer krijgen. U zult nieuwe manieren moeten vinden om de aandacht en interesse te wekken van de nieuwe generatie klanten. Die nieuwe manier heet “Inbound Marketing”. Inbound Marketing gaat over het creëren, delen en online promoten van gratis content die voor de doelgroep het lezen, kijken en delen waard is. Het online delen van inspiratie, tips&tricks, need-to-knows en nice-to-know’s is de vervanger voor het ouderwets “reclame maken” in traditionele media die toch niemand meer leest of gelooft.
Dus als u slim bent, zet u een streep door het grootste gedeelte van uw advertentie- of folderbudget en neemt u voor dat geld een aantal uren in de week een gepassioneerde Y-er of Z-er aan. Die laat u naar hartenlust posten, chatten, bloggen, vloggen, en interessante, gave, gewaagde, gekke video’s maken die zijn of haar generatie werkelijk aanspreken en raken. De “always connected” generatiegenoten doen vervolgens de rest.
Recente reacties