“”

Recente reacties

    Welcome On Mobius

    Mobius was created by professionnal coders and passionate people.

    We made all the best only for you, to enjoy great features and design quality. Mobius was build in order to reach a pixel perfect layout.

    Mobius includes exclusive features such as the Themeone Slider, Themeone Shorcode Generator and Mobius Grid Generator.

    Our Skills

    WordPress90%
    Design/Graphics75%
    HTML/CSS/jQuery100%
    Support/Updates80%

    Kakwijf

    By advanantwerpen 2 jaar agoNo Comments
    Home  /  Geen categorie  /  Kakwijf

    Kakwijf

    Column in Sportpartner 4/2016

    Over klantkennis en keuzes maken

    Op social media wemelt het van de “inspirerende” quotes van managementgoeroes, filosofen en andere wijsneuzen. Heel soms zit er eentje bij die in al zijn eenvoud echt eye-opening is. Dat gebeurde me afgelopen week bij een quote van Seth Godin, de auteur van een aantal baanbrekende marketingboeken: “Don’t find customers for your products, find products for your customers”.
    “Find products for your customers”! Dat is eigenlijk de kern van retail in 1 zin; hoe simpel kan het zijn! Toch vraagt deze voor de hand liggende aansporing om een antwoord op twee cruciale vragen waarop veel retailers gek genoeg het antwoord schuldig moeten blijven; Wie zijn mijn klanten en Wat zijn hun behoeftes?

    Wat weet u eigenlijk van uw klanten en hun behoeftes? Wat is bv het profiel van de klanten die per jaar € 1.000,- of meer bij u besteden? Hoe oud zijn ze? In welke levensfase zitten ze? Zijn het vooral jonge tweeverdieners zonder kinderen? Zijn het gezinnen met sportende kinderen, of zijn het juist “empty nest” klanten die, nu de kinderen uit huis zijn, extra besteedbaar inkomen hebben voor hun favoriete vrijetijdsbesteding? Hebben ze vooral behoefte aan functionele eigenschappen (bv demping, waterdichtheid) of spelen emotionele koopmotieven (zelfvertrouwen/zichzelf verwennen) of misschien juist sociale koopmotieven (status / bevestiging / acceptatie) de belangrijkste rol?

    “Ja, maar ik wil er voor iedereen zijn” hoor ik u denken. En ja, dan gaat het dus faliekant fout. Want dat kan dus niet meer. Klanten worden niet meer blij van winkels met “van alles een beetje voor iedereen”. Winkels moeten kiezen voor wie ze er echt willen zijn zodat ze hun assortiment, merkenmix, marketing en medewerkers precies af kunnen stemmen op hun specifieke wensen en behoeftes. Zonder echte keuzes kan het zomaar voorkomen dat Marietje uit een modaal gezinnetje in haar H&M blousje als weekendhulp tussen uw exclusieve Bogner skijacks terecht komt. Marietje heeft natuurlijk geen idee wat die doelgroep beweegt (“wie koopt er nu een jas van €1000,- voor een weekje wintersport”), heeft totaal geen klik met “dat kakwijf” die vervolgens dus zonder te kopen de deur weer uit gaat.

    De ogenschijnlijk simpele aansporing “Find products for your customers” vraagt dus om echte keuzes. En als u dan toch moet kiezen dan is het natuurlijk slim om eerst eens te kijken welke klanten nu al echt blij van u worden. Duik in uw database, ga op zoek naar uw allerbeste klanten, ga vooral met ze in gesprek zodat u erachter komt wat hen beweegt, wat ze echt belangrijk vinden en wat ze nog meer van u verwachten. Zo kunt u uw beste klanten niet alleen precies bieden waar ze behoefte aan hebben, maar vormen ze automatisch de basis voor de noodzakelijke vernieuwing en voorkomt u een dure en vaak heilloze zoektocht naar “customers for your products”

    Succes met kiezen!

     

    Category:
      Geen categorie
    dit bericht is 0 keer gedeeld
     000
    About

     advanantwerpen

      (15 articles)

    Geef een reactie

    Je e-mailadres zal niet worden gepubliceerd.