“”

Recente reacties

Welcome On Mobius

Mobius was created by professionnal coders and passionate people.

We made all the best only for you, to enjoy great features and design quality. Mobius was build in order to reach a pixel perfect layout.

Mobius includes exclusive features such as the Themeone Slider, Themeone Shorcode Generator and Mobius Grid Generator.

Our Skills

WordPress90%
Design/Graphics75%
HTML/CSS/jQuery100%
Support/Updates80%

Strategisch gepolder

By advanantwerpen 5 jaar agoNo Comments
Home  /  Geen categorie  /  Strategisch gepolder

Strategisch gepolder

Over Daphne Schippers en Dwaze Dagen

Een paar weken geleden werd Daphne Schippers voor de tweede keer gekroond tot Europees atlete van het jaar. En terecht, want als polderblondine word je niet zomaar 2e van de wereld op de 100 en wereldkampioen op de 200 meter. Haar definitieve keuze voor de sprint vertaalde zich direct in klinkende resultaten en zo werd een goede zevenkampster en een best wel goede sprintster binnen een half jaar absolute wereldtop en een sensatie in atletiekland. Het zoveelste bewijs dat je voor echt succes echte keuzes moet maken.

Het zou een mooie les moeten zijn voor een groot legioen retailers dat nog steeds geen keuzes durft te maken. In de angst ergens wat omzet te missen willen retailers het zoveel mogelijk mensen naar de zin maken. Een beetje van dit en een beetje van dat, een beetje voor jong en een beetje voor oud, een beetje goedkoop en een beetje duur, een beetje hip en een beetje behoudend, enz, enz. De bittere en vaak teleurstellende realiteit is dat ze daarmee in werkelijkheid niemand ECHT blij maken. In werkelijkheid zijn ze onbedoeld ‘de nummer 4 op alle afstanden’ en krijgen ze pas de kans als klanten bij de nummers 1, 2 en 3 al misgepakt hebben. Een weinig hoopvolle strategie zou ik zeggen.
Ook winkels moeten dus kiezen om te kunnen winnen. Als je als winkel al niet kan kiezen voor wie je er echt wil zijn en waar je echt voor staat, hoe kan een consument dan voor jou kiezen.

Een prachtig voorbeeld van een retailer die wel echte keuzes durft te maken is De Bijenkorf.
Want hoe stoer moet je zijn om een streep te zetten door de meest succesvolle actiecampagne aller tijden: de Drie Dwaze Dagen. Al vanaf 1984 een waar fenomeen. Een kortingsfeest wat zijn weerga in Nederland niet kent en waar consumenten letterlijk vechten om merkartikelen tegen hoge kortingen. En toch zet de nieuwe directie dus ‘zomaar’ een streep door een karrevracht aan omzet omdat het niet meer past bij de nieuwe positionering en ambities van de Bijenkorf. De Bijenkorf wil zich richten op het hoge premium segment en kiest dus voor topmerken, topbeleving en topservice. Daar passen prijsagressieve dwaze dagen voor kortinggraaiers die de rest van het jaar toch niet komen, niet meer bij. Eerder stopte de Bijenkorf ook al met de Maffe Marathon en sloot het 5 van de 12 winkels omdat die winkels niet geschikt waren voor de nieuwe premium positionering.

Dus geen ‘strategisch gepolder’ maar rigoureuze keuzes gebaseerd op de kansen in een veranderende markt, gebruik makend van de kracht van het merk en trouw aan het oorspronkelijke DNA van de Bijenkorf. Moeilijk? Waarschijnlijk wel maar dat was het voor Daphne ook!

Succes met kiezen!

 

Category:
  Geen categorie
dit bericht is 0 keer gedeeld
 100
About

 advanantwerpen

  (19 articles)

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet worden gepubliceerd.