
Tevreden medewerkers….
Medewerkers zijn het hart van de organisatie en een cruciale factor voor het succes van een bedrijf. Het zijn de mensen die dag in dag uit , klant voor klant moeten waarmaken wat je als merk belooft. Zij zijn het die de kwaliteit en service moeten leveren waar kritische en veeleisende klanten blij en enthousiast van worden. Medewerkers zijn het merk!
Laatst sprak ik een ondernemer die vol trots vertelde over hoe tevreden zijn medewerkers waren. Mijn reactie “Nou, das niet best” vroeg, niet geheel onverwacht, om enige toelichting.
“Voldaan”; dat is volgens van Dale de betekenis van tevredenheid. Tja, voldaan, dat klinkt toch al een stuk minder positief. Maar dat is wel wat het in de praktijk vaak is. Tevreden medewerkers zitten lekker voldaan in hun meestal stevig ommuurde en met hand en tand verdedigde comfortzone. Ondanks dat die tevreden medewerkers vaak prima functioneren is er een groot probleem; ze zijn meestal niet zo happig op verandering. Verandering zou de zekerheden en geneugten van die met zorg gecreëerde comfortzone immers wel eens fors aan kunnen tasten. Tevredenheid is daarom meestal synoniem voor status quo en volgens mij is dat nou precies wat bedrijven zich in een razendsnel en continu veranderende wereld niet kunnen permitteren.
Het klinkt wellicht wat teleurstellend, maar met alleen tevreden medewerkers ga je de oorlog dus niet winnen. Wat je nodig hebt zijn medewerkers die kritisch durven te zijn en de lat voor jouw organisatie, en voor zichzelf, hoog durven leggen. Gedreven medewerkers die het beste uit zichzelf en jouw organisatie willen halen. Medewerkers die niet alleen doen wat er gevraagd wordt, maar doen wat nodig is. Medewerkers die zelf het initiatief nemen en ideeën aandragen om zaken te verbeteren en klantwaarde te verhogen. Klinkt allemaal geweldig natuurlijk! Maar “hoe dan”?
INTERNAL BRANDING
De sleutel naar gemotiveerde, betrokken medewerkers is Internal Branding. Internal branding is het proces dat van tevreden medewerkers enthousiaste en gedreven ambassadeurs van jouw merk maakt. Internal branding begint bij absolute duidelijkheid over wie je als organisatie bent, waar je voor staat en wat je wil bereiken. Door het delen van jouw drijfveren, ambities en waarden worden medewerkers deelgenoot van jouw merk en voelen ze zich verbonden met het gemeenschappelijk hoger doel van de organisatie. Internal Branding creëert heldere gemeenschappelijke uitgangspunten en duidelijkheid over wat er precies van medewerkers verwacht wordt. Die duidelijkheid geeft ze de ruimte en mogelijkheden om zelf inhoud en invulling te geven aan de verandering die nodig is om aan de veranderende behoeftes en eisen van klanten tegemoet te komen. Zo verhoog je de betrokkenheid en motivatie van jouw medewerkers en bouw je samen aan het verbeteren van de organisatie, het verhogen van klantwaarde en het versterken van jouw merk.
Doe jouw bedrijf en jouw medewerkers een plezier. Neem geen genoegen met tevreden medewerkers en gun jouw medewerkers een betekenisvolle baan die uitdaagt en trots maakt.
Start branding!
Recente reacties