“”

Recente reacties

Welcome On Mobius

Mobius was created by professionnal coders and passionate people.

We made all the best only for you, to enjoy great features and design quality. Mobius was build in order to reach a pixel perfect layout.

Mobius includes exclusive features such as the Themeone Slider, Themeone Shorcode Generator and Mobius Grid Generator.

Our Skills

WordPress90%
Design/Graphics75%
HTML/CSS/jQuery100%
Support/Updates80%

Tuin van begeerte

Over “hebberigheid” en “prijspijn”.
By adekwaad 5 jaar agoNo Comments
Home  /  Blogs  /  Tuin van begeerte

Tuin van begeerte

Over “hebberigheid” en “prijspijn”.

Vorige week las ik een interessant artikel over neuromarketing. Via nieuwe innovatieve onderzoeksmethoden komen wetenschappers steeds meer te weten over de processen die zich tijdens het shoppen in de hersenen van uw klanten afspelen en krijgen ze inzicht in wat een aankoopbeslissing bevordert en wat juist niet. Nu is het niet “des aDekwaads” om u lastig te vallen met allerlei ingewikkelde verhalen over de werking van ons limbische brein en onze neocortex, maar de kern van dit verhaal wil ik u toch niet onthouden. Heel simpel gezegd vindt er tijdens het shoppen in het onderbewustzijn van uw klanten een permanente strijd plaats tussen het genotscentrum dat vooral wil “hebben” en het pijncentrum dat vooral “niet wil betalen” De uitslag van deze strijd bepaald uiteindelijk of er gekocht wordt of niet. Wint de “prijspijn” dan gaat de koop niet door, wint de “begeerte en de hebberigheid” dan gaat de koop door. Hoe meer we het genotscentrum dus helpen, hoe groter de kans dat de strijd met het pijncentrum gewonnen wordt en uw kassa gaat rinkelen.

Als u slim bent maakt u van uw winkel dus een “weelderige tuin van begeerte” waar de hebberigheid van uw klanten maximaal wordt aangewakkerd. Als u slim bent maakt u van uw winkel een verleidelijk podium waar het “genotscentrum” maximaal geprikkeld wordt en triomfantelijk de overwinning kan vieren terwijl het “pijncentrum” met de staart tussen de benen uw winkelpand verlaat. Helaas is de praktijk heel anders en lijken veel winkels steeds meer op een onverzorgde knollentuin vol acties, aanbiedingen en dominant gepresenteerde restanten.

In mijn workshop “de winkel als topverkoper” vraag ik winkelmedewerkers of consumenten die in hun winkel zomaar “even rondkijken” de allermooiste, nieuwste, leukste, hipste artikelen voorgeschoteld krijgen of niet ? Gek genoeg blijkt het antwoord eigenlijk altijd “NEE”
Tot hun eigen stomme verbazing komen ze er achter dat niet de gaafste artikelen op de figuren en torso’s zitten, dat de allernieuwste trends geen prachtige zichtlocatie aan de routing hebben, dat op de belangrijke hotspots helemaal niet de meest interessante artikelen gepresenteerd zijn, dat prachtig ingekochte kleurthema’s “op soort” in een maatvak zijn beland en dat de gaafste schoenen helemaal niet de beste plek in de wand hebben.
En dat is best een beetje gek en volgens neuromarketeers ook best “een beetje dom”. Want het genotscentrum van uw klanten wordt natuurlijk niet geholpen door rekken vol met “schouders en mouwen”, door standaard artikelen aan de routing, door rommelige wandpresentaties en slecht uitgelichte displays. En dus moet uiteindelijk de Final Sale er met kortingen van 70 of 80% aan te pas komen op het “pijncentrum” eindelijk op de knieën te krijgen.
En van die lage marges wordt uw pijncentrum waarschijnlijk behoorlijk actief.

Succes met tuinieren!!

Category:
  Blogs
dit bericht is 0 keer gedeeld
 000
About

 adekwaad

  (6 articles)

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet worden gepubliceerd.