
Verander of verlies
Over oude successen en nieuwe behoeftes.
De recente faillissementsgolf van, nog niet zo lang geleden, toonaangevende retailers maakt eens te meer duidelijk dat ook in retail “resultaten uit het verleden geen garanties bieden voor een succesvolle toekomst”. Moeten we dan toch concluderen dat de fysieke winkel geen bestaansrecht meer heeft? NEE natuurlijk niet !! Want in de schaduw van omvallende retailreuzen werd ons winkellandschap afgelopen jaar op veel plekken juist opgesierd door leuke frisse, vernieuwende winkels die, op een compleet andere manier dan de gevestigde orde, proberen interessant en relevant te blijven. Geen gewone productje/prijsje -winkels maar conceptstores waar een gedachtengoed centraal staat. Verrassende winkels die vanuit een heldere visie consumenten inspireren en helpen met het realiseren van hun uitdagingen, dromen en wensen of hulp bieden bij het oplossen van hun problemen. Bijna allemaal winkels die over traditionele branchegrenzen heen durven denken, die hun openingstijden aan durven passen aan de behoeftes van hun doelgroep, die relevante aanvullende diensten integreren, die leuke activiteiten en events organiseren en die zowel instore als daarbuiten de samenwerkingen aangaan met andere gelijkgestemde winkels, ontwerpers, kunstenaars en dergelijke.
Maar waar blijft eigenlijk de vernieuwing in de sportbranche? Wie durft er binnen de sport te denken in oplossingen voor consumenten in plaats van meer van hetzelfde te blijven bieden? Wie durft zijn traditionele “me-too” sportwinkel om te bouwen tot “een conceptstore for active and healthy living”? Een winkel waar sport gecombineerd wordt met gezonde voeding en lifestyle-advies. Een winkel die ruimtes verhuurt aan een sportfysiotherapeut, een sportpodoloog , een dietiste of een personal trainer. Een winkel met een fitnesscentrum waar het steeds groter wordende legioen van mensen met overgewicht of diabetes, onder begeleiding van een lifestyle coach, kan leren om gezonde voeding en sport te integreren in hun levensstijl en waar geblesseerde sporters onder toezicht van een sportfysiotherapeut gericht aan hun herstel kunnen werken. Een winkel waar je terecht kan voor een lekkere smoothie of een of een lichte gezonde lunch. Een winkel die workshops geeft in yoga, mindfullness, blessurepreventie, koken voor duursporters, smoothies maken, enz, enz enz. Kortom een winkel die niet alleen spullen verkoopt die overal te koop zijn, maar die consumenten werkelijk oplossingen biedt en hen helpt om hun uitdagingen, dromen en wensen te vervullen.
Beste sportretailer, laat u wakker schudden door de drama’s van V&D, Manfield, Dolcis en Scapino. Ook zij dachten dat ze het zonder echte vernieuwing toch wel zouden redden. Kom in actie en VERNIEUW …….nu het nog kan!
Succes met blurren !
Recente reacties