“”

Recente reacties

Welcome On Mobius

Mobius was created by professionnal coders and passionate people.

We made all the best only for you, to enjoy great features and design quality. Mobius was build in order to reach a pixel perfect layout.

Mobius includes exclusive features such as the Themeone Slider, Themeone Shorcode Generator and Mobius Grid Generator.

Our Skills

WordPress90%
Design/Graphics75%
HTML/CSS/jQuery100%
Support/Updates80%

Van USP’s naar ESP’s

By advanantwerpen 4 maanden agoNo Comments
Home  /  MKB  /  Van USP’s naar ESP’s

Van USP’s naar ESP’s

 

Het gaat toch vooral om kwaliteit, Ad?

In mijn strategische brandingsessies besteden we veel tijd en aandacht aan het in kaart brengen van de drijfveren, ambities en aspiraties van de organisatie en het bepalen van het archetype en een unieke set merkwaarden. In mijn aanpak vormen ze een belangrijk fundament voor de ontwikkeling van een sterk, aantrekkelijk en onderscheidend merk. Niet zelden komt de vraag of dat nou allemaal wel zo belangrijk is. Het gaat toch vooral om de kwaliteit van onze producten en diensten?
Een logische vraag! De dagelijkse focus van veel MKB bedrijven ligt immers vooral op proces en kwaliteit. En in uitzonderlijke gevallen is dat ook inderdaad zo. Als er voor jouw product of dienst totaal geen alternatief is, dan is kwaliteit voldoende voor succes en is branding totaal niet van belang.

Eigenlijk doen we allemaal hetzelfde
In verreweg de meeste branches bieden ongeveer dezelfde bedrijven, ongeveer dezelfde producten en diensten voor ongeveer dezelfde prijzen. Ondanks de gedrevenheid van bedrijven om herkenbaar beter te zijn dan de concurrentie, bestaat er op rationeel en functioneel niveau vaak nauwelijks verschil. ( daarom zijn het natuurlijk ook uw concurrenten 😊) Als het je al lukt om iets nieuws te bedenken of te ontwikkelen wat beter, makkelijker, goedkoper is, dan blijkt dat voordeel meestal maar van korte duur. Nieuwe technologie is vaak snel voor iedereen beschikbaar en succesvolle vernieuwingen worden razendsnel overgenomen of gekopieerd. Het is wellicht wat confronterend om te horen, maar in veel branches doen en roepen veel bedrijven precies hetzelfde !! Het enthousiast blijven promoten van eigen USP’s heeft daarom eigenlijk niet zo heel veel zin, simpelweg omdat die Selling Points  helemaal niet zo ‘Unique’ blijken te zijn.

Emotional Selling Points
In situaties waar producten en diensten functioneel en rationeel nauwelijks van elkaar verschillen wordt de keuze van klanten vooral bepaald door de emotionele klik die ze met een bedrijf hebben. Sterke merken snappen dat als geen ander en ontwikkelen daarom krachtige ESP’s: Emotional Selling Points”. Door duidelijk te zijn over ‘wie ze zijn’ en ‘waar ze voor staan’, creëren ze verbinding met klanten met dezelfde ambities, aspiraties en waarden. Op basis van een aansprekend gedachtegoed en ‘shared mentality’ creëren ze voorkeur en trouw bij gelijkgestemden, terwijl producten functioneel en kwalitatief vergelijkbaar zijn ( of soms zelfs minder)  Zij laten zien dat de ESP’s krachtiger zijn dan de USP’s. Sterker nog: de emotionele connectie met het merk zorgt ervoor dat de USP’s überhaupt gehoord worden. Er zijn bv plenty rationele argumenten te bedenken om te kiezen voor een Kia of een Skoda, maar als ik niets met die merken heb, zijn al die rationele argumenten helemaal niet aan mij besteed.

PtoP
Ja, Ad maar dat geldt toch vooral voor consumentenproducten? Wij zijn Business to Business; dat is toch heel anders!
Voor mij is er geen verschil tussen BtoC en BtoB: voor mij zijn beide PtoP. Business gaat over People to People; mensen doen zaken met mensen! Gegarandeerd heb je met jouw allerbeste klanten niet alleen een rationele band en vormt die emotionele klik de cruciale basis voor een lange en vruchtbare klantrelatie. Met die wetenschap is het maar beter om zelf de regie te pakken en doelgericht aan de slag te gaan met de ontwikkeling van krachtige Emotional Selling Points voor jouw bedrijf.
Dat de meeste BtoB bedrijven daar nog niet mee bezig zijn, biedt alleen maar kansen voor ambitieuze ‘vooroplopers’ zoals jij.

Start Branding!

Category:
  MKB
dit bericht is 0 keer gedeeld
 100
About

 advanantwerpen

  (19 articles)

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet worden gepubliceerd.